Gradski bicikli: usporedba Zagreba i Washingtona

Piše: Zoran Oštrić

07-03-15- Zagreb ruga bicikl 1Grad Zagreb pokrenuo je prvi, probni program gradskih bicikala za posudbu, s 50 bicikala na šest lokacija u centru. Ono čega se možemo bojati, znajući naše običaje, jest da će se ubrzo nakon izbora na cijelu stvar zaboraviti. Objavit će se da je iskustvo pokazalo da Zagrepčani ne vole bicikle i da se oko toga ne isplati truditi. Program je premali da bi izazvao veliki interes. Netko tko živi recimo na Pešćenici teško da će se voziti tramvajem ili autom do Kvaternikovog trga i tamo uzeti bicikl.

Nasuprot tome, jučer je na mrežnom sjedištu poznatoga “Earth Policy Institute” objavljen članak Dozens of U.S. Cities Board the Bike-Sharing Bandwagon. Kako to treba raditi, osobito je vidljivo na primjeru Washington D.C, koji se po broju stanovnika može usporediti sa Zagrebom. Imao je mali eksperimentalni program 2008., koji nije bio uspješan. Ozbiljno su krenuli 2010.. Danas je to najveći program u SAD, s 1.800 bicikala stacioniranih na 200 lokacija, u samom Washingtonu i obiižnjim općinama. Do kraja ove godine planira se širenja na 3.700 bicikala i 300 stanica.

Mlada lokalna stranka “Za grad” reagirala je na isti način: JAVNI GRADSKI BICIKLI SU SAMO KOZMETIKA! »Dosadašnje iskustvo specijaliziranih civilnih udruga dovodi u pitanje dugoročnu realizaciju ovog projekta. (…) Dosadašnji angažman gradskih uprave u promoviranju biciklističkog prometa svodio se uglavnom na kozmetičke zahvate, poput postavljanja nefunkcionalnih parkirnih mjesta ili oslikavanja pločnika umjesto izgradnje pravih biciklističkih staza.«

07-03-15- Zagreb ruga bicikl 2Loša promocija projekta nije slučajna, nego je dio iste strategije i mentaliteta. Jedan moj fb prijatelj piše: »Gledam danas one javne bicikle kod Tehničkog muzeja.Niko ih ne dira ko da kugu imaju. Garant ljudi misle da ako ih uzjašu, plaćat će neki kredit nekom negdje i kamate, pa u stilu pusti ti to prevara je u pitanju kupit ću ja bajk preko njuškala.« Projekt se, za razliku od metropole SAD, prikazuje kao ustupak nekim šašavim osobenjacima, a ne kao ozbiljna alternativa za kretanje kroz grad.

U dosadašnjme postupanju prema biciklistima u Zagrebu ima sistema. Strategija, da se bicikliste svađa s pješacima, je PMSM [*] namjerna. Ja sam pješak i znam kako biciklisti na pločniku izazivaju nelagodu. Neki Bandićev kum pobrao je svojedobno grdne pare da povuče one žute trake na pločnicima, dio ploćnika oduzet pješacima, bez ikakvih uvjeta da se to naziva “biciklistička traka”. Bicikli je četiri puta brži od pješaka, ne mogu zajedno, mora postojati fizički odvojena traka s posebnom signalizacijom.

——-
[*] PMSM = Po Mom Skromnom Mišljenju

O autoru Zoran Oštrić

Osobni blog: http://zoranostric.blog.hr
Ovaj unos je objavljen u Razno. Bookmarkirajte stalnu vezu.

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s