Narendra Modi u Šangaju: 2.000 godina povijesti, 22 milijardi dolara poslova (plus nešto o tome, što znači biti državnik)

Predsjednik vlade Indije Naredra Modi, u nizu svojih intenzivnih kontakata sa svjetskim liderima (lista putovanja), prošlog je tjedna posjetio Kinu. Tom prilikom organiziran je Indijsko-kineski poslovni forum u Šangaju.

Modi (India) i Hi Đinping (Kina)Sklopljeni su ugovori i memorandumi o razumijevanju vrijedni 22 milijarde USD. Kineske kompanije su zainteresirane za investicije u Indiju i doprinos inicijativi “Make in India”.

Jedna od ključnih stavki su obnovljivi izvori energije, a važan je i razvoj elektroenergetske infrastrukture. Također klasične elektrane, proizvodnja čelika, razvoj malog i srednjeg poduzetništva; kao i film i zabava, u kojima je Indija jača. (Popis sklopljenih poslova)

Govoreći sudionicima skupa u subotu 16. svibnja, nakon zatvorenog sastanka s predstavnicima 22 velike kineske tvrtke, Modi je poručio neka iskoriste “vjetrove promjene” u Indiji, s mnogo transparentnijim, pristupačnijim i stabilnijim regulatornim režimom za poslovanje. (Take advantage of winds of change: PM to Chinese investors)

Modi je rekao da je “harmonično partnerstvo” dvije najveće ekonomije Azije ključno za ekonomski razvoj i “političku stabilnost” kontinenta. »Vi ste “tvornica svijeta”, dok smo mi “potporni ured” [back office] svijeta. Vi ste se usmjerili na proizvodnju stvari, dok se Indija fokusirala na software i usluge.«

Cjeloviti tekst govora: Text of the Keynote Address by PM at India-China Business Forum. Vrijedi ga pročitati – kratak je (oko pola sata) i vrlo sadržajan. Prenosimo glavne naglaske.

Obratite pažnju kako počinje sa dvije tisuća godina starom povijesti, govori o velikim religijskim i intelektualnim tradicijama, pa to povezuje sa suvremenim odnosima i pozivom na konkretnu poslovnu suradnju.

»Kina i Indija su dvije velike i stare svjetske civilizacije. One su dale mnogo svjetlosti znanja cjelokupnom ljudskom društvu. (…)

Prije dvije tisuće godina, na poziv kineskog cara Minga, dva indijska redovnika došla su u Kinu. Oni su donijeli mnogo sanskrtskih rukopisa na dva bijela konja. Preveli su mnoge budističke klasike i rukopie na kineski. (…)

Vedrina [serenity] budizma u azijskim zemljama je sjeme njihovog uspjeha. Čvrsto vjerujem da ovo stoljeće pripada Aziji. A budizam će biti buduća pujedinjujuća i katalitička snaga među azijskim zemljama. (…)

Vaši izvrsni učenjaci kao Fa Hien i Hiuen Tsang podučavali su Indijce mnogim tajnama kineske mudrosti. (..) I u novija vremena ta struja znanja teče preko naših granica. (…)

Prijatelji! Indija je uvijek bila društvo znanja. A vi ste bili inovativno društvo. (…) Naše ideje su imale ulogu u vašim inovacijama. Dakle, imamo mnogo zajedničkog i možemo činiti mnogo zajedno. (…) Kao što smo pomogli jedni drugima rasti duhovno, trebamo si pomagati rasti ekonomski. (…)

Mi smo vrlo odlučni razvijati sektore u kojima je Kina jaka. Trebamo vaše sudjelovanje. (…) Mnoge kineske kompanije imaju mogućnosti investiranja u Indiji da bi iskoristili prednosti indijskih potencijala. (…)

Ja sam ovdje da vas uvjerim kako se indijsko ekonomsko okružje promijenilo. Naš regulativni režim je mnogo transparentniji, pristupačniji i stabilniji. Mi gledamo na stvari dalekosežno i futuristički. (…) Racionalizirali smo mnoge stvari koje su zabrinjavale investitore (…) Prijatelji! Radimo zajedno u zajedničkom interesu i za progres i prosperitet naših velikih zemalja.«

U jednom govoru prije četiri godine, kad je bio predsjednik vlade indijske države Gudžarat, rekao je da su Indija i Kina dvije »mlade azijske nacije«, ali »vrlo stare civilizacije«. Odao je priznanje Kini: »Narodna Republika Kina je pokazala svijetu kako brz može biti proces izgradnje zemlje. Na isti način, danas, Indija je na putu bržeg rasta uz uključivanje svih stanovnika i prema modelu održivog razvoja.«

Promotrite kako vješto povezuje velike teme povijesti i duhovnosti s pragmatičnim svakodnevljem. U jednom svom govoru, o velikanima indijske povijesti, rekao je: »Zemlja koja zaboravlja povijest nikad ne može stvarati povijest i ići naprijed (…) Država ne smije dijeliti povijest i nasljeđe prema ideologijama.«

U povijesti nalazi uzore za suradnju a ne svađu, u tradiciji uzore za inovaciju a ne blokadu. Različite civilizacije postoje, ali ne moraju ratovati – mogu razgovarati i surađivati.

To jest ono, što dobar lider nacije treba činiti. Ne govori naravno baš isto čelnicima Rusije, Francuske, Njemačke ili SAD. Svuda traži točke dodira, teži suradnji i promovira interes Indije. U posjetu Francuskoj prije mjesec i pol npr. nije pričao o budizmu, ali jeste o dva prioriteta: investicijama i tehnologiji. Promovirao je program “Made in India” i privolio francusku vladu da ga podrži.

Intenzivne međunarodne odnose i magnetsku snagu za poslovanjake širom svijeta razvijao je kao prvi ministar države Gudžarat 2001.-2014.. Jedan komentator iz SAD pisao je nakon njegove pobjede na saveznim izborima: »Modi je upravljao snažnim ekonomskim rastom u Gudžaratu, iako njegova država ne prolati tako dobro po raznim indikatorima socijalnog razvoja. Ipak, kombinacija korupcije i neučinkovitosti nacionalne vlade i unutar Kongresne stranke navela je mnoge indijske glasače da prigrle tzv. “Gudžaratski model”.«

To naravno ne znači da je sve što kaže “sveto pismo”, a pogotovo da je sve što je radio u životu (primjerice, u vrijeme pokolja muslimana u Gudžaratu 2002.) bilo primjer za ugled. (Pogledajte detaljan, kritičan prikaz njegovog političkog djelovanja u nezavisnom indijskom časopisu “Caravan” iz ožujka 2012..)

Ne može se ni automatski preslikavati indijske kategorije na zapadne ili naše na njihove. Njegova stranka, Bharatiya Janata, svrstava se na desnicu, kao konzervativna, nasuprot socijalno-liberalnom “Indijskom nacionalnom kongresu”. Ali Modi, često nazivan “kontroverznim”, nastupa kao kreativni političar i državnik, koji poštuje ideje vodilje, ali ne dozvoljava da mu budu kavez.

Podsjeća na Konrada Adenaura, konzervativca koji se u svojim 70-im i 80-im godinama pokazao dovoljno fleksibilnim da 14 gdoina vodi gradnju nove Njemačke. (Neki politički protivnici optužuju ga za simpatije prema nacizmu, ali nema indicija za to u ovih godinu dana otkad vodi Indiju.)

Aktualna ekološko-ekonomska tehnološka preobrazba zasnovana na elektronici, obnovljivim izvorima energije, optimalnom upravljanju i ekološkoj održivosti, nudi put za prevladavanje raskola između Nehrua i Gandhija u odnosu prema industrijalizaciji (nešto o tom sukobu u članku Integral humanism na wikipediji, o službenoj doktrini Modijeve stranke). Modijeva vlada intenzivno zagovara obnovljive izvore, koji omogućavaju i demokratizaciju energetike i razvoj lokalnih zajednica, kako u Indiji, tako i u najrazvijenijim zemljama.

Predstavljajući program razvoja sela “SAGY”, rekao je: »Oduvijek me nadahnjivala ideologija Mahatme Gandhija. On je gledao dovoljno daleko da shvati kako ne trebate samo električne žice da donesu svjetlost u sela, nego će istinsko prosvjetljeno doći oblikovanjem vrednota, duha zajednice i promoviranja dobrog obrazovanja«.

A mi se za***vamo oko Mimohoda, Titove Biste, Bleiburga, čija mama ku**a, tko ima većeg… kad nema kruha, ima barem igara.

Imali smo u bliskoj prošlosti jednog lidera, koji je u svoje doba bio na tom nivou (da, Tito), i to nam je i poslove u svijetu donosilo. A danas smo paralizirani između sadašnjeg i budućeg predsjednika vlade – narcisoidnog idiota i mutavog špije.

O autoru Zoran Oštrić

Osobni blog: http://zoranostric.blog.hr
Ovaj unos je objavljen u društveni pokreti i organizacije, ekonomija, međunarodna politika. Bookmarkirajte stalnu vezu.

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s