Enciklika “Laudato si” i prve reakcije: trebaju li katolici slušati papu?

U Vatikanu je jučer službeno objavljena enciklika pape Franje “Laudato si”, posvećena klimatskim promjenama. Prikaz sadržaja na mrežnom sjedištu “Glasa Koncila”.. Detaljan pregled na hrvatskom (prema “Radio Vatikanu”) objavljen je na portalu laudato.hr.

Ovo je druga enciklika koju je sadašnji papa objavio. Tekst enciklike (datirane 24. svibnja 2015.) objavljen je na službenom mrežnom sjedištu Vatikana na arapskom, engleskom, talijanskom, francuskom, njemačkom, poljskom, portugalskom i španjolskom.

Sestra i majka nam Zemlja

Laudato si mi SignoreNaslov enciklike “Laudato si” (“Hvaljen budi”) uzet je iz pjesme Sv. Franje Asiškog, u kojoj se spominje “majka Zemlja”. U enciklici su citirani stihovi: »Laudato si’, mi’ Signore, per sora nostra matre Terra, la quale ne sustenta et governa, et produce diversi fructi con coloriti flori et herba.«

U hrvatskom prijevodu (vidi na mrežnom sjedištu franjevci-split.hr):

»Hvaljen budi, Gospodine moj,
Po sestri i majci nam Zemlji.
Ona nas hrani i nosi, slatke nam plodove,
cvijeće šareno i bilje donosi.«

Nacrt, na talijanskom, procurio je u javnost nekoliko dana ranije i bio objavljen na mrežnom sjedištu novina “La Reppublica”.

“Glas Koncila” piše:

»Papa ističe kako nas asiški svetac “u toj lijepoj pjesmi podsjeća da je naša zajednička kuća također poput sestre s kojom dijelimo svoj život i poput majke koja nas prima u svoje ruke”.

Ta sestra prosvjeduje zbog zla koje joj nanosimo, zbog neodgovornoga korištenja i zloupotrebe dobara koje je Bog stavio u nju. Odrastali smo misleći da smo njezini vlasnici i gospodari, kojima je dopušteno pljačkati je. Nasilje koje prebiva u ljudskom srcu ranjenom grijehom očituje se također u znakovima bolesti koje primjećujemo u tlu, vodi, zraku i živim bićima. Zbog toga se među najzapušteniju i najzlostavljaniju braću ubraja naša potlačena i opustošena zemlja, upozorava Papa.«

Objavljivanje enciklike izazvalo je nervozu kod političara koji su katolici i klimatski poricatelji u SAD i Australiji.

“Ja sam katolik, ali moj novčanik je protestant”?

Jeb Bush joins Republican backlash against pope on climate change

Među pretendentima na republikansku kandidaturu za predsjednika SAD petorica su katolici.

Jeba Bush, brat jednog i sin drugog bivšeg američkog predsjednika, prešao je na katolicizam kad se oženio prije 20 godina. Kao guverner Kalifornije, redovno je u govorima spominjao učenje Crkve.

U prvom danu svoje službene kampanja Bush je rekao da u ovom pitanju neće slijediti papu. »Ne dobivam ekonomsku politiku od mojeg biskupa ili mojeg kardinala ili mojeg pape. (…) Mislim da je zadatak religije da nas čini boljim ljudima, a manje da se bavi stvarima koje vode u političko područje.«

Nešto žešći republikanci poručuju papi: »bavi se svojim poslom a mi ćemo se baviti svojim«.

Već ranije, o čemu smo pisali 4. lipnja, papine stavove kritizirao je pretendent za republikanskog kandidata za predsjednika, Rick Santorum.

Santorum je aktivni katolik, koji se u svojoj političkoj karijeri fokusirao na socijalni konzervativizam. Poručio je svojem vjerskom poglavaru: »Crkva je više puta bila u krivu prema znanosti, pa mislim da je vjerojatno bolje da znanost prepustimo znanstvenicima i fokusiramo se na ono u čemu smo uistinu dobri: teologiju i moral.«

Tvrdnju da ljudska aktivnost izaziva klimatske promjene nazvao je primjerom “političke” i “kontroverzne” znanstvene teorije. Katolička crkva, smatra, ne bi se trebala miješati u razne vrste tema koje su slučajno trenutno popularne.

U usporebi sa situacijama iz prošlosti zanemaruje očitu razliku: Crkva je tada pokušavala suzbiti znanstvene teorije koje su joj se nisu sviđale iz teoloških razloga, poput heliocentrizma i evolucije. Sada papa Frane prihvaća znanstveni konsenzus klimatologa, koje većina američkih republikanaca negira iz političkih i ekonomskih razloga.

Enciklika – samo osobni stav pape Franje?

Australijski premijer Tony Abbott je najsnažniji protivnik akcija protiv klimatskih promjena među svjetskim državnicima, a ne samo da je katolik, nego i isusovac, kao i papa Franjo.

Pope Francis’ climate change encyclical not binding on Catholics

Na mrežnom sjedištu “Institute of Public Affairs”, australijske organizacije koja je snažno angažirana u negiranju klimatskih promjena, objavljeno je prioćenje za medije koje potpisuje otac James Grant, vanjski suradnik Instituta. (Navodi se da je katolički svećenik i osnivač “Chaplains Without Borders” i “Catholics in Business”.)

On tvrdi da ova enciklika »ne treba biti tretirana kao službena katolička doktrina obavezujuća za sve katolike, nego radije kao osobni stav pape«.

On smatra da: »Dok je razložno od pape da koristi svoj moralni autoritet u pitanjima kao što je Trojsvo ili narav Božja, to je posve drugačije ako se katolik ne slaže s papom o pitanjima okoliša.«

Papinske enciklike dosad su se bavile širokim spektrom tema, a ne samo striktno teološkim. Oni koji nisu katolici svakako će se rado složiti s tezom da svaki vjernik ima pravo misliti svojom glavom. Bit će zanimljivo pratiti što o ovakvim stavovima kažu katolički teolozi.

O autoru Zoran Oštrić

Osobni blog: http://zoranostric.blog.hr
Ovaj unos je objavljen u klimatske promjene. Bookmarkirajte stalnu vezu.

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s