Tesla Motors: u deset godina, od 500 do 500.000 prodanih električnih automobila godišnje

Elon Musk, vlasnik kompanije Tesla Motors, objavio je jučer na twitteru da su dobili 276.000 narudžbi za električni automobil “Model 3”. Predstavljen je 31. ožujka navečer (po kalifornijskom vremenu), a isporuke će početi krajem iduće godine. Osnovna cijena je 35.000 USD (s dodacima, projektirano je da će prosječna cijena biti oko 42.000); naručitelji uplaćuju depozit od 1.000 USD.

Tesla Model 3 16-03-31Kupci električnih vozila iz SAD mogu računati na federalnu subvenciju od 7.500 USD. Ona međutim ističe kad proizvođač proizvede 200.000 vozila. Tesla Motors će tu granicu vjerojatno prijeći tijekom iduće godine prodajući Model S i Model X, još prije nego što započne proizvodnju modela 3.

Dionice Tesla Motorsa na burzama su u veljači bili na minimalnoj vrijednosti u 12 mjeseci, a otad su, u očekivanju i nakon predstavljanja novog modela, porasle za 60%.

Kompanija Tesla Motors krenula je godine 2008. s modelom “Tesla Roadster”, prvim posve električnim sportskim automobilom. Bio je prvi model s litij-ionskim baterijama. S jednim punjenjem može preći 393 km, a ubrzava od 0 do 90 km/h za 3,7 do 3,9 sekundi (po podacima U.S. EPA). Pojavili su se na tržištu nakon četiri godine priprema i jedva izbjegnutog bankrota. Prodavali su prvo nekoliko desetaka, zatim nekoliko stotina primjeraka godišnje, uz osnovnu cijenu od 109.000 USD. Do kraja 2012., prodano je 2.450 primjeraka u 31 zemlji.

Elon Musk, vizionar i strateg koji je došao na čelo Tesla Motors početkom 2004., koji je istovremeno karizmatičan, odličan kominikator i medijski manipulator (posljednja oznaka nije negativna!), postigao je da kupnja tog modela bude stvar prestiža za elitu koja je to mogla platiti, i kojoj je pristao prodati svoj model. Među kupcima su bili slavni glumci, poznati političari, bivši direktor CIA-e isl..

Istovremeno, njegovi nastupi potakli su stvaranje pravog društvenog pokreta odozdo: mnoštva oduševljenih sljedbenika koji prihvaćaju i promoviraju njegovu viziju i konkretne poteze.

Zaradom od tih ekskluzivnih prodaja, financiran je razvoj Modela S (Sedan). Od predstavljanja sredinom 2012. do kraja 2015. prodano je 100.000 primjeraka, te je 2013. g. kompanija prvi put zabilježila profit.

Od prodaje Modela S, financiran je razvoj Modela 3, kojim od tržišne niše zakoračuju ka masovnosti. Planiraju da će do 2020. postići godišnju prodaju od 500.000 primjeraka.

Tesla EVS- tri generacijeBrian Johnston, analitičar u Barclay’s Johnston, rekao je da bi ovaj događaj mogao značiti početak globalnog zaokreta od automobila s motorom unutarnjim sagorijevanjem ka električnim. “Tesla je ponovo promijenio pravila igre”, rekla je Andrea James, potpredsjednica Dougherty & Co. Počinje bitka za dominaciju na budućem globalnom tržištu “Auto 2.0.”.

Postoje i drugačije reakcije. “Australian Financial Review” je predstavljanje Modela 3 podrugljivo komentirala, da je ličila na okupljanje ekoloških zanesenjaka (“an environmental revival meeting”).

Giles Parkinson, komentator austalijskog sajta reneweconomy.com, kaže da je njima još uvijek teško prihvatiti da neki poslovni čovjek čak i spomene klimatske promjene i moralne obaveze (što Musk uvijek spominje, ne zaboravljajući ipak i zarađivanje novca).

Uz ostale čimbenike, značajnu ulogu u razvoju ka “Auto 2.0.” imaju napori kine da smanji zagađivanje zraka u gradovima. Kineska multinacionalna kompanija BYD (“Build Your Dreems”) prošle godine je prodala 150.000 električnih vozila, što je trostruko više nego 2014., a očekuju da će tijekom slijedeće tri godine svake godine udvostručiti prodaju.

Indijski ministar prometa rekao je prošlog tjedna da želi da svi automobili u Indiji budu električni do 2030. g.. Norveška planira to ostvariti do 2025, a Nizozemska je najavila da će od 2025. zabraniti prodaju automobila koji koriste naftne derivate.

Saudijska Arabija najavila je osnivanje fonda (sovereign wealth fund) od dva bilijuna (dvije tisuće milijardi) USD, pripremajući se za svijet nakon nafte.

Analitičari iz Morgan Stanley ukazuju da, prema Muskovom poslovnom “master planu” kojeg možemo isčitati iz njegovih objava, sam volumen prodaje nije od primarne važnosti. Njegova vizija uključuje cjelovitu mrežu električnog prevoza, u kojoj će se prihodi ostvarivati prvenstveno kroz prodaju pređenih kilometara, a ne vozila. Zato kompanija intenzivno ulaže u mrežu postaja za napajanje, veliku tvornicu baterija (Gigafactory) i servisne radionice. (Također, da bi povećala tržište za baterije, proizvodi sustav za kućanstvo “Power Wall”, koji se obično povezuje sa krovnim solarnim sustavom).

Postavljaju se pitanja hoće li Tesla biti u stanju ostvariti dovoljno veliku proizvodnju da zadovolji potražnju, te kako će to utjecati na proizvodnju i prodaju Modela S. Musk je najavio mogućnost gradnje nove tvornice u Europi.

Johnston smatra da je zaokret od motora s unutrašnjim sagorijevanjem ka električnom motoru svakako započeo i da ne ovisi više samo o Tesli; Internet nije umro iako su neke od pionirskih tvrtki tako spektakularno propale krajem 1990-ih. Musk je već postigao da električni automobili postanu privlačan proizvod za potrošače, kao što je Apple učinio s laptopom i iPhoneom. Kad je prije osam godina krenuo s Roadsterom, električni azutomobili su izgledali kao nešto korisno samo za golf igrališta i fanatike samogradnje (DIY community).

Model S je jučer, u trci na tri kilometra organiziranoj na jednom aerodromu u Melbourneu (Australija), pobijedio avion Quantas Boeing 737-800 (od početka rulanja do polijetanja). To naravno nije bila borba za prestiž, nego promotivna objava suradnje Tesle i australijske nacionalne aviokompanije.

Oglasi

O autoru Zoran Oštrić

Osobni blog: http://zoranostric.blog.hr
Ovaj unos je objavljen u društveni pokreti i organizacije, elektrika, promet. Bookmarkirajte stalnu vezu.

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s